Leif Borg, ny interims-VD på JonDeTech: ”Jag känner igen glädjen och entusiasmen som vi hade på Astra Zeneca inför lanseringen av Losec”

Leif Borg är ny interims-VD för JonDeTech från och med den 7 januari. Han ser framför sig en spännande vår och arbetet med att möta efterfrågan i en ny värld där AI- och IoT-lösningar kräver en ny typ av sensor. ”Vår viktigaste uppgift nu blir att trimma teamet och förbereda bolaget för en högvolymfas och en internationell expansion”, säger han.  

Leif Borg ta över när JonDeTech står inför full kommersialiseringsfas och internationell expansion, en situation som Leif tycker påminner om hans tid på Astra Zeneca inför lanseringen av Losec. Även där hade han stort fokus på produktion och tillverkning av världsprodukter.

Hej, Leif! Hur känns det, för att använda en sportmetafor?
Tack, det känns fantastiskt bra. Sportmetaforen känns absolut inte fel, för jag ser det som att jag har hamnat i ett topplag – ett lag som har alla möjligheter att slå marknaden med häpnad.Vår patenterade IR-sensor har ett helt unikt läge i en värld som blir allt mer uppkopplad. Med hjälp av nanotekniken har vi nu en möjlighet att integrera IR-sensorer i en mängd applikationer där en tunn, robust och flexibel IR-sensor behövs eller krävs Det gäller allt från konsumentelektronik och IoT till byggnads- och vårdsektorn. Det känns väldigt bra att vi nu också får mycket starka och positiva signaler från marknaden. 

Det låter verkligen spännande. Kan du säga något mer om de signaler du har fått från marknaden?Utan att nämna några namn så kan jag säga att vi för samtal med stora bolag som främst riktar sig mot marknaden för konsumentelektronik. Eftersom vår sensor är mindre och mer kostnadseffektiv än våra konkurrenters, är det intressant för stora elektronikföretag att använda vår sensor i deras produkter för att mäta och detektera olika saker. Förhoppningsvis kommer vi inom kort att kunna presentera flera spännande samarbetsavtal. Då måste alla delar av produktionen vara helt trimmade och där ligger mycket av mitt fokus under den närmaste tiden. 

Intressant.Skulle du ge något exempel på var och hur i ditt vardagsliv en IR-sensor från JonDeTech skulle kunna göra skillnad? JonDeTechs vision är en värld där vår know-how inom nanoteknik ger en möjlighet att skapa innovativa applikationer som gör världen till en säkrare, grnare och bättre plats att bo på. Därför har vi tagit fram en sensor för data som förenklar världen. Ett konkret vardagsexempel kan vara att förhindra brand via säkra väggladdare. Andra saker är smarta kläder, så kallade wearables som mäter kroppstemperatur, reglering av temperatur i rum, detektering av personer i ett rum, smarta plåster och mycket annat.

Hur ser du på året som har gått med börsintroduktionen, börsutvecklingen och allt annat arbete som bedrivits i bolaget?Börsintroduktionen var ett viktigt och nödvändigt steg för företaget. Jag hade gärna sett en annan kursutveckling för oss under det gångna året. Men små förväntansbolag har haft det tufft i och med börsfallen hösten och vintern 2018, och JonDeTech har också drabbats av det. Det måste man ha i åtanke. Men vi är också fortfarande ett förväntansbolag som förbereder det stora språnget. Tills dess kan vi inte göra annat än att jobba vidare mot vårt mål om att vara fullt förberedda för en kommersialiseringsfas och fortsätta arbetet med att trimma teamet.

Och på tal om att trimma teamet. Nu finns det också en ny CFO på plats. Kan du berätta mer?Ja, helt ny är också vår CFO Anders Stensson. Han kommer att bli ovärderlig för oss med sin långa erfarenhet av att jobba med börsnoterade tech-bolag, som till exempel Enea. Det ger oss en enorm stadga i rapportering och uppföljning med en så pass erfaren CFO. Anders är helt rätt för oss och jag är väldigt glad över att ha honom på plats. 

Var skulle du säga att JonDeTech som bolag befinner sig nu?Jag har ju en bakgrund från Astra Zeneca och tänker lite på hur vi jobbade med att staga upp produktionen i samband med lanseringen av Losec. Utan några övriga jämförelser så känner jag igen den entusiasmen och arbetsglädjen som vi kände då. Det var ett hårt jobb men alla inblandade var övertygade om att vi skulle lyckas och marknadsföra produkten globalt. Vi hade ett jäkla go och attityden att ”inget var omöjligt”. Problem och utmaningar som dök upp hanterades på ett effektivt sätt, alla inblandade var engagerade och kreativa att ta arbetet framåt. Och nu bygger vi ett team på JonDeTech som är på väg att åstadkomma det. Där känner jag att JonDeTech som bolag befinner sig just nu.

Hur skulle du – kort – beskriva JonDeTech och företagets potential på marknaden?JonDeTech är ett svenskt bolag som har utvecklat och tillverkar en ny typ av patenterad IR-sensor, baserad på nanoteknik. Det gör att den kan integreras i en mängd olika applikationer där det tidigare inte varit möjligt.

Vad blir viktigast för dig i ditt sätt att jobba när det gäller kommunikationen ut mot marknaden och aktieägarna? Vi vill öka informationen till våra aktieägare. Därför skall vi fortsätta att berätta mer konkret om vad vår sensor kan göra för att förbättra, förenkla och göra våra liv säkrare och mer bekväma. En del tycker att vi har varit osynliga under året som har gått. Men under 2018 låg fokus på att kommunicera vår notering och listning för att därefter söka publicitet i internationella branschmedier, och det har vi lyckats med. Vi har som sagt lyckats bra med att få ut det här budskapet i internationell branschmedia. Titta gärna i vårt pressrum, där finns det flertalet intressanta artiklar som beskriver vad vår sensor kan göra. Under 2019 kommer vi också att synas mer i fysiska miljöer, samt förhoppningsvis presentera mera nyheter om partnerskap, samarbeten och nya kunder. Målet är naturligtvis att vara så transparent som möjligt när det gäller kommunikationen. 

Leif Borg